Začarani nedeljom radosti

Ne­ki ka­žu da su mi­to­vi „se­ća­nje ra­se”, sa one stra­ne ne­pro­zir­ne za­ve­se ko­ja pret­ho­di isto­ri­ji. Opis ve­li­kih do­ga­đa­ja sta­ri­jih od vre­me­na. Ži­vo­to­pis ono­ga ko­ji je pao kao Čo­vek, a pro­bu­dio se kao čo­ve­čan­stvo. Za dru­ge su to sa­mo iz­mi­šlje­ne pri­če, ma­šta­ri­je „sve­zna­ju­ćeg pri­po­ve­da­ča”, „pre­da­nja ko­ja is­pre­da puk”. Ka­ko god, ras­ko­šnost mit­skih pri­po­ve­sti, baš kao i baj­ki, po­u­zdan je po­ka­za­telj bo­gat­stva i du­bi­ne ne­ke kul­tu­re. A srp­ska i tu ima šta da po­ka­že, što će­mo vi­de­ti i u ma­lom se­ri­ja­lu ko­ji upra­vo za­po­či­nje­mo

Rusalke su crvenokose lepotice koje su imale samo sedam dana u godini da se pokažu. Bilo je to u proleće, kada cveta žito, kada je priroda bujna kao i one, u sedmici oko Trojica (Duhova), od utorka do utorka. Zbog njih je to bila najlepša sedmica u godini i zvala se po njima – rusalna nedelja. Pedeset jednu nedelju u godini sanjale su one, u svojim vodenim staništima, u dubinama reka i jezera, tih sedam dana kada će izaći na obale, livade i proplanke i prikazati se u punom sjaju; trista pedeset osam dana godišnje maštale su o disanju prolećnog vazduha punim plućima. I ko im onda može zameriti što su u rusalnoj nedelji bile raspusne i divlje, neukrotive, pune igre i pesme, nage, pokrivene samo vlastitom kosom? Ko bi imao srca da im zameri? Rusalke su nastajale od utopljenih devojaka, koje se još nisu udale, kojima je život prekinut u punoj snazi i bujnosti, i ta njihova snaga i život čekali su onih sedam dana u godini da se razliju i preplave sve oko sebe.


U rusalnoj nedelji one su igrale u kolu i pevale, pele se na drveće, češljale svoje duge kose, plele vence i ljubile se kroz njih, zavodile mladiće… To je bila nedelja radosti. Igrale su noću, po mesečini, jer mesec je njihovo sunce, a svaki onaj koji bi ugledao kolo rusalki dobijao bi napade smeha i udovi su mu se grčili i uvijali u nevoljnoj igri. Tamo gde bi rusalke prošle žito je raslo kao orošeno nebeskom rosom. Da bi rusalke donele plodnost usevima, ljudi su poštovali neke zabrane i uzdržavali se od poslova koji bi ih mogli uvrediti. Tako je bilo zabranjeno odlaziti u šumu, spavati van kuće, kupati se u rekama i jezerima tokom rusalne nedelje, a žene nisu prale, tkale, prele, niti sadile biljke. Ako bi nešto i posadile, to bi izraslo krivo i kržljavo. Devojke su u kose uplitale gorku travku pelin, da bi se zaštitile od ljubomore rusalki, jer rusalke su bile željne ljubavi i za nju su imale samo ovih svojih sedam dana, dok je devojkama na raspolaganju stajao ceo život. Dobri Pavle Obrni ispričao je zanemeloj dečijoj publici jednu priču o rusalkinoj ljubavi, a tu priču je njemu ispričao, na levo uho, onaj zagonetni šaptač.


– Rusalka se – reče Pavle – zvala Rusla, a to na našem starom jeziku znači reka, onaj najdublji deo reke. Kao sve njegove priče, i ova se vrtela oko Dunava, ali nizvodno, nizvodno, u Negotinskoj krajini.

 

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *