Зачарани недељом радости

Не­ки ка­жу да су ми­то­ви „се­ћа­ње ра­се”, са оне стра­не не­про­зир­не за­ве­се ко­ја прет­хо­ди исто­ри­ји. Опис ве­ли­ких до­га­ђа­ја ста­ри­јих од вре­ме­на. Жи­во­то­пис оно­га ко­ји је пао као Чо­век, а про­бу­дио се као чо­ве­чан­ство. За дру­ге су то са­мо из­ми­шље­не при­че, ма­шта­ри­је „све­зна­ју­ћег при­по­ве­да­ча”, „пре­да­ња ко­ја ис­пре­да пук”. Ка­ко год, рас­ко­шност мит­ских при­по­ве­сти, баш као и бај­ки, по­у­здан је по­ка­за­тељ бо­гат­ства и ду­би­не не­ке кул­ту­ре. А срп­ска и ту има шта да по­ка­же, што ће­мо ви­де­ти и у ма­лом се­ри­ја­лу ко­ји упра­во за­по­чи­ње­мо

Русалке су црвенокосе лепотице које су имале само седам дана у години да се покажу. Било је то у пролеће, када цвета жито, када је природа бујна као и оне, у седмици око Тројица (Духова), од уторка до уторка. Због њих је то била најлепша седмица у години и звала се по њима – русална недеља. Педесет једну недељу у години сањале су оне, у својим воденим стаништима, у дубинама река и језера, тих седам дана када ће изаћи на обале, ливаде и пропланке и приказати се у пуном сјају; триста педесет осам дана годишње маштале су о дисању пролећног ваздуха пуним плућима. И ко им онда може замерити што су у русалној недељи биле распусне и дивље, неукротиве, пуне игре и песме, наге, покривене само властитом косом? Ко би имао srcа да им замери? Русалке су настајале од утопљених девојака, које се још нису удале, којима је живот прекинут у пуној снази и бујности, и та њихова снага и живот чекали су оних седам дана у години да се разлију и преплаве све око себе.


У русалној недељи оне су играле у колу и певале, пеле се на дрвеће, чешљале своје дуге косе, плеле венце и љубиле се кроз њих, заводиле младиће… То је била недеља радости. Играле су ноћу, по месечини, јер месец је њихово сунце, а сваки онај који би угледао коло русалки добијао би нападе смеха и удови су му се грчили и увијали у невољној игри. Тамо где би русалке прошле жито је расло као орошено небеском росом. Да би русалке донеле плодност усевима, људи су поштовали неке забране и уздржавали се од послова који би их могли увредити. Тако је било забрањено одлазити у шуму, спавати ван куће, купати се у рекама и језерима током русалне недеље, а жене нису прале, ткале, преле, нити садиле биљке. Ако би нешто и посадиле, то би израсло криво и кржљаво. Девојке су у косе уплитале горку травку пелин, да би се заштитиле од љубоморе русалки, јер русалке су биле жељне љубави и за њу су имале само ових својих седам дана, док је девојкама на располагању стајао цео живот. Добри Павле Обрни испричао је занемелој дечијој публици једну причу о русалкиној љубави, а ту причу је њему испричао, на лево ухо, онај загонетни шаптач.


– Русалка се – рече Павле – звала Русла, а то на нашем старом језику значи река, онај најдубљи део реке. Као све његове приче, и ова се вртела око Дунава, али низводно, низводно, у Неготинској крајини.

 

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена